BH-historia

BH - ett tusenårigt vardagsplagg

I tusentals år har kvinnor världen över på ett eller annat sätt försökt dölja, framhäva, lyfta och forma sin byst. I det gamla Egypten var man oftast topless eller bar en tunika med ett bandeau-liknande tyg över brösten. Tidigare studier av målningar från antikens Grekland har visat att de kretiska kvinnorna burit något som liknar vår tids bikini under sportigare aktiviteter. Oavsett hur och vad man bar över bysten kan konstateras att kvinnor sedan flera tusen år tillbaka haft ett behov av ett plagg som stödjer bysten.

KORSETTEN

Under 1300-/1400-talet var korsetten det självklara modevalet för den tidens kvinnor. Bysten skulle lyftas upp samtidigt som allt annat skulle hållas in. Det tillverkades olika korsetter för olika tillfällen och de som var tillräckligt välbärgade hade råd att äga flera olika modeller anpassade efter olika användningsområden. Vilket underlättade något oerhört för kvinnans rörlighet. Under renässansens 1500-tal bestod korsetten av hårt spänt linnetyg med en enklare knäppning framtill. Modellerna utvecklades efterhand och man satte i järnstänger som stöd bak i ryggen och i sidorna. Midjan skulle minimeras och bysten framhävas. Idealet var en platt bröstkorg där bysten, som ett resultat av detta, klättrade uppåt. Korsetten var ett mycketviktigt modeplagg och att inte bära korsett var inte tänkbart som kvinna. Tyvärr var dessa korsetter inte särskilt skonsamma för de inre organen, de var obekväma och gjorde dessutom att kvinnans rörlighetsförmåga minskade drastiskt.

AVSKAFFNING OCH ÅTERKOMST

Precis som med alla kläder som burits genom åren så är BHn, korsetten och topless-alternativet en spegling av den tidens ideal. När Napoleon-kriget bröt ut och den franska revolutionen kom 1789 avskaffades korsetten i stormaktens Frankrike, som en naturlig del av frigörelsen från aristokratin. Det tog dock inte särskilt många år för korsetten att hitta sin väg tillbaka in i modet och redan 1814 började kvinnan återigen bära korsett. 1889 tröttnade fransyskan Hermine Cadolle på hur brösten tillplattades och midjan snörptes. Hon satte sig ner med nål och tråd och tillverkade ett set bestående av en över- och en underdel där brösten fick en naturligare support och midjan en mindre instängd känsla. Plagget visades upp på The Great Exhibition men det dröjde fram till 1905 innan Cadolle kom på idén att sälja överdelen separat. 1913 öppnade Cadolle upp en butik i Paris på Rue de Cambon där hon sålde sina egen patenterade brösthållare. Butiken är än idag kvar på samma adress och drivs av den femte generationen Cadolle.

AKTIV LIVSSTIL

I och med att kvinnorna under slutet av 1800-talet och början på 1900-talet började aktivera sig allt mer så anpassades korsetten därefter. Korsetten blev mer lik en gördel och klättrade neråt samtidigt som en separat del täckte bysten. Om Napoleon-kriget och franska revolutionen var anledningen till att korsetten avskaffades i slutet på 1700-talet så var första världskriget och det ohälsosamma effekterna som uppenbarats, de två stora anledningarna till att korsetten började försvinna från modet under början på 1900-talet. Det hade nu blivit omöjligt att blunda för de negativa hälsoeffekterna som det innebar att bära en hårt snörd korsett och det tidiga 1900-talets feminister började göra påtryckningar för att förändra modet. Modet under det tidiga 1900-talet förespråkade en lång avsmalnad siluett med tillplattad byst och kvinnor med fylligare byst hade svårt att hitta en passande BH. Vem som egentligen var upphovsman till den första BHn är oklart. Vid sekelskiftet patenterade flera personer olika modeller som kom att bli förgrunden till vår moderna BH idag.

NYLON OCH SILKE

År 1930 hade BH blivit ett allt vanligare underklädesplagg och fanns mer lättillgängligt på marknaden. Det kup-system som ligger till grund för vår tids moderna storleksguider, skapades på 30-talet av S.H Camp and Company, där kuporna namngavs från A till D-kupa. Underklädesbutikerna blev mer individanpassade och erbjöd konsumenterna specialisthjälp för att passa ut den perfekta modellen. BH-tillverkningen fick fart som aldrig tidigare. Nya material och teknologier utvecklade fler modeller med olika funktion, passform och design med olika mönster och färger. Innovationer som justerbara axelband, noga utmätta kupor och elasticitet i materialen möjliggjorde en helt ny industri. När andra världskriget bröt ut 1939 gick många kvinnor ut i arbete för att livnära sig och modet blev därför mer fabriksanpassat. Hållbarhet och ett bekvämt och bra stöd blev viktigare för att klara av långa arbetsdagar. Maidenform började vid sidan av sin underklädesproduktion att tillverka fallskärmar åt armén. All tillverkning med nylon och silke förbjöds för annat än militära syften. Efter andra världskrigets sanktioner och materialbrist fanns det en ny hunger efter variation på modeller och material. 1944 föds bygel-BHn. Modet bestod av konformade BH-modeller och en annan populär modell var den spiralstickade ”Bullet Bra” som blivit uppmärksammad tackvare Hollywood-stjärnor som bland annat Jane Russel och Marilyn Monroe.

TUNNA OCH MJUKA MATERIAL

Under 1960-talet, reklambranschens årtionde, fick annonser för underkläder ett riktigt uppsving. En av de mest uppmärksammade kampanjerna var Maidenforms ”The Maidenform Woman” och deras Dröm-kampanj. På 60-talet blev de tunga och synliga BHarna mindre intressanta, något som bland annat Larry Nadler, sonen till grundaren av underklädesmärket Wonderbra, insåg. Han tog fram en sömlös BH som var mjuk och tunn. En BH som gav stöd men med en toplesskänsla. Fler följde i hans fotspår och 60-talets BH-trend var modeller gjorda på tunna, mjuka material som framhävde kvinnans naturliga form. Materialet Lycra dök upp på marknaden och bidrog till en mer ”naturlig” känsla. Amerikanska Vogue uppmuntrade kvinnor till att bära BHar som; ”look like you, move like you, feel like you”.

EN DEL AV MODEINDUSTRIN

Under 1970-talet fick BH-industrin sig en ordentlig fart med ledande varumärken som Triumph, Wonderbra, Maidenform med flera. Utbudet breddades och även om modet reflekterades i valet av BH, så insåg man vikten av att fylla olika behov vid produktion. BHn hade blivit en naturlig del av modeindustrin och de anpassades efter bärarens användningsområden, för bara ryggar, axelbandslöst och djupa urringningar för att nämna några. 1977 uppkom den första skissen på vår tids sport-BH, av joggerskan Lisa Lindahl. Hennes ”Jogbra” lanserades 1978. BH-reklamerna under det tidiga 90-talet syftade mer till mode och trender än till passform och funktion men det kom att ändras mot slutet av 90-talet då även designen förändrades. Design och mode var fortfarande viktigt men nu utgick man från funktion, passform och komfort istället för tvärtom och därefter adderades modedetaljerna. Under 2000-talet har BHn som ett modeplagg hållit i sig och utvecklats ännu mer. Idag är modereportage helt tillägnade underkläder vanligt förekommande, och vi har sett exempel på stora underklädesshower som Victoria Secrets årliga modevisning. Supermodeller som Heidi Klum och Helena Christensen, och artister som  Britney Spears designar egna underklädeskollektioner, och så gör även välkända designers som Stella McCartney.

ETT MÅNGSIDIGT PLAGG

BHar utgör idag en biljonindustri och utbudet växer sig allt större. Konsumenterna förväntar sig att det ska finnas en BH efter just deras passform, tycke och smak. Det görs alltifrån BHar för mindre byst med push-effekt till minimizers som förminskar och lyfter upp den större bysten. Sport-BHar är anpassade efter träningsform och byst, och nu finns även badkläder med inbyggda kupor, vilka ger precis det stöd och support som en vanlig BH erbjuder, även på stranden.